Toen in 1986 de produktie van de Volvo 480 opgestart werd mocht hij zijn ‘kleurspoeling’ door een geheel nieuwe lakstraat beleven. Destijds de modernste van heel Europa wel te verstaan. Volvo is altijd zeer voorzichtig geweest met bezoekers. Zij kregen niet zo snel toegang om hier eens een kijkje te gaan nemen. Bij een excursie van het Volvo 480-Register naar de fabrieken in Born werd dit gedeelte getoond door middel van een film. De vele voorbehandelingen en nabehandelingen geven de auto een veilige toekomst. Zijn grotere broers gaan gemiddeld 20,7 jaar mee en de 400-serie mocht daar niet van af wijken.
1986
In het eerste jaar van de introductie in 1986, werd de Volvo 480 veelal in de zwarte uitvoering aan de pers getoond. In deze outfit waren ook de bumpers meegespoten en de bekende rode bies netjes over de zijflanken en de voor- en achterbumper getrokken. De lak was echter geen metallic, een echte poetskleur dus. Op de vele persfoto’s is gebruik gemaakt van deze zwarte kleur (019) maar ook van de rode (217) kleur waarbij de zwart/grijze bumpers van de ES enorm opvallen. In de filmpjes die zijn gemaakt voor de promotiestands wordt heel vaak de zilvergrijze (184) gebruikt. Toch zijn zwart en rood wel de meest verkochte kleuren in die dagen. Wanneer je de Petrol Blue Metallic (219) had besteld dan was ook het interieur anders uitgevoerd. Van de welbekende stof met horizontale rode biesjes waren de biesjes dan in het blauw uitgevoerd.
![]() 019 Black |
![]() 184 Silver Grey Metallic |
![]() 199 White |
![]() 217 Red |
![]() 219 Petrol Blue Metallic |
![]() 304 |
1987
Black (019) was in dit modeljaar niet meer als gewone lak te krijgen maar voortaan als metallic kleur Black Metallic, met nieuwe code (305). Wel was deze uitvoering nog steeds met meegespoten bumpers en een rode bies.
Dit seizoen doet ook het lederen interieur zijn intrede.
![]() 184 Silver Grey Metallic |
![]() 199 White |
![]() 217 |
![]() 219 Petrol Blue Metallic |
![]() 304 |
![]() 305 Black Metallic |
1988
In dit modeljaar deed de katalysator zijn intrede. De 480-koper had de keuze tussen de “vuile” aloude ES met 109 PK (B18E), en er was natuurlijk de schone, milieubewuste 480 ES kat. met 102 PK (B18F). Ja iets minder PK’s = iets minder prestaties. Tevens wordt de Turbo versie met 120 PK geïntroduceerd.
Bij de kleuren was een wijziging te zien. Zo werd het Silver Grey Metallic (184) vervangen door Smoke-Silver Metallic (306). Het ‘Ferrari-rood’ werd ook gewijzigd van tint, de code (217) werd (231). Het verschil in kleur is met het blote oog niet echt goed te zien.
![]() 199 White |
![]() 219 Petrol Blue Metallic |
![]() 231 Red |
![]() 304 Graphite Grey Metallic |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 306 Smoke Silver Metallic |
1989
Op de meeste markten verdween de oude B18E motor. De 480 is vanaf dit modeljaar alleen nog met een katalysator leverbaar. Op gebied van kleuren gebeurt er dit seizoen weinig, Petrol Blue Metallic (219) wordt uit de race genomen. Hier komt Arctic Blue Metallic voor in de plaats (218).
![]() 199 White |
![]() 218 Arctic Blue Metallic |
![]() 231 Red |
![]() 304 Graphite Grey Metallic |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 306 Smoke Silver Metallic |
1990
De witte kleur wordt witter van White (199) naar White (234). Graphite Grey metallic (304) is dit jaar niet meer te krijgen en wordt vervangen door Lavender Grey Metallic (311). Deze kleur lijkt meer blauw dan grijs en is dan ook sterk afhankelijk van de lichtval.
![]() 218 Arctic Blue Metallic |
![]() 231 Red |
![]() 234 White |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 306 Smoke Silver Metallic |
![]() 311 Lavender Grey Metallic |
1991
Onderhuids wordt een behoorlijk aantal wijzigingen doorgevoerd. Uiterlijk veranderen de spiegels, velgen en knipperlichtunits. De blauwe bies verdwijnt, multicolour velours komt op de markt.
![]() 218 Arctic Blue Metallic |
![]() 231 Red |
![]() 234 White |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 306 Smoke Silver Metallic |
![]() 311 Lavender Grey Metallic |
1992
De Two-tone (350) komt op de markt en zal alleen dit jaar leverbaar zijn. Tevens wordt de 2.0 liter motor geïntroduceerd.
![]() 218 Arctic Blue Metallic |
![]() 231 Red |
![]() 234 White |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 306 Smoke Silver Metallic |
![]() 311 Lavender Grey Metallic |
![]() 350 Two Tone |
1993
Vanaf dit seizoen zijn alleen de 2.0 liter motor (B20F) en de turbo (B18FT) verkrijgbaar.
Bijna het gehele kleurenpalet van de 480 wordt gewijzigd. Alleen White (234) en Black Metallic (305) blijven gelijk.De metallic kleuren Lavender Grey Metallic (311) en Smoke Silver Metallic (306) verdwijnen. De nieuwe metallic grijs variant heet Steel Grey Metallic (319). Arctic Blue Metallic (218) vervalt en Paris Blue Metallic (318) is de vervanger. Red wordt iets aangepast, van (231) naar (235). Nieuw is de smaragd groene kleur Vase Green Metallic (314).
![]() 234 White |
![]() 235 Red |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 314 Vase Green Metallic |
![]() 318 Paris Blue Metallic |
![]() 319 Steel Grey Metallic |
1994
De GT-lijn komt op de markt. Veel luxe tegen een redelijke prijs. Ook de jacquard/leder bekleding is vanaf dit seizoen verkrijgbaar. Er komt een tweede kleur groen: Racing Green Metallic (321).
![]() 234 White |
![]() 235 Red |
![]() 305 Black Metallic |
![]() 314 Vase Green Metallic |
![]() 318 Paris Blue Metallic |
![]() 319 Steel Grey Metallic |
![]() 321 Racing Green Metallic |
1995
In het laatste jaar wordt White (234) veranderd in White Satin (239). Black Metallic komt te vervallen. Hiervoor komt Dark Grey Metallic (323) in de plaats. Tevens komt ook het ook het Bordeaux-achtige Flame Red Metallic (322) beschikbaar.
![]() 235 Red |
![]() 239 White Satin |
![]() 314 Vase Green Metallic |
![]() 318 Paris Blue Metallic |
![]() 319 Steel Grey Metallic |
![]() 321 Racing Green Metallic |
![]() 322 Flame Red Metallic |
![]() 323 Dark Grey Metallic |