Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. De tekening laat zien waar identificatieplaatjes aanwezig zijn. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje (6) dat te vinden is op het midden van de voorbalk.
1 – E-Keurplaat
2 – Chassisnummer
3 – Chassisnummer (Alleen voor Zweedse exemplaren)
4 – Service-plaat
5 – Emissie-eisen (Alleen voor Zweedse exemplaren)
6 – Type-plaat
De opbouw van het chassisnummer
Het meest belangrijke nummer is het identificatienummer. Een voorbeeld:
* XLBEX193EGC500001*
- De eerste letters XLB zijn de fabricantcode.
- De volgende letter is het autotype: E = 480, K = 440, L = 460.
- De volgende positie geeft informatie over gordels, airbag en gordelspanners
- X – uitgerust met driepuntsgordels.
- Y – uitgerust met driepuntsgordels en gordelspanners
- C – voorzien van driepuntsgordels, airbag en gordelspanners
- De eerste twee cijfers na de X staan voor het motortype:
- 03 = B18E(S)-105
- 04 = B18E(D)-104
- 05 = B18FT(M)-107
- 06 = B18FT(M)-107
- 14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
- 17 = B16F-109 (Finland)
- 18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
- 19 = B18FT-107
- 31 = B20F-107
- Na het motortype staat er een cijfer dat het type versnellingsbak aangeeft:
- 3 = handgeschakeld met vijf versnellingen
- 5 = automatisch, A4 + lock up
- De E staat voor Europa.
- De volgende letter geeft het modeljaar aan:
- G = 1986
- H = 1987
- J = 1988
- K = 1989
- L = 1990
- M = 1991
- N = 1992
- P = 1993
- R = 1994
- S = 1995
- De C is de fabriekcode van Born.
- De laatste zes cijfers zijn het chassisnummer. Bij de 480 loopt dit vanaf 500000. Bij de 440 loopt dit vanaf 001000.
De gebruikte chassisnummers
Chassisnummers worden niet altijd volledig doorlopend gebruikt. Hierdoor is aan een chassisnummer niet eenvoudig af te lezen hoeveel auto’s er voor dit type zijn geproduceerd. Met onderstaande tabel is een redelijke schatting te maken van het moment waarop uw Volvo 480 van de band rolde. Met deze “start”-chassisnummers is een goed zichtbaar verschil gemaakt tussen de diverse modeljaren. Hierdoor is het in de garage direct duidelijk welk service-part handboek moet worden gebruikt. Missende chassisnummers zijn niet gemaakt of de auto’s zijn gebruikt voor tests/prototypes (botsproeven, experimentele modellen enz.). Het laatst gebruikte chassisnummer is 594018. Op het zelfde typeplaatje staan ook nog andere gegevens:
Letter | Modeljaar | 1e chassisnummer | laatste |
G | 1986 | 500364 | |
H | 1987 | 501200 | |
J | 1988 | 517501 | |
K | 1989 | 536101 | |
L | 1990 | 549101 | |
M | 1991 | 563100 | |
M | 1991½ | 567600 | |
N | 1992 | 573100 | 580385 |
P | 1993 | 581000 | |
R | 1994 | 586300 | |
S | 1995 | 590001 | 594018 |
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480
Het typeplaatje
Naast het chassisnummer laat onderstaande tabel de verdere informatie zien. Van het kleurnummer staat op een aparte webpagina meer informatie. In de onderstaande tabel geven de twee linker kolommen de layout weer van het typeplaatje, en de twee rechter kolommen geven de verklaring ervan.V O L V O | MADE IN THE NETHERLANDS | V O L V O | MADE IN THE NETHERLANDS |
# # - # # # # | type goedkeuring | ||
* X L B E X # # # E # C # # # # # # * | # # | * C H A S S I S N U M M E R * | landcode |
# # # #kg | # # # - # | Max totaal gewicht | kleurnummer |
# # # #kg | # # # # | Max aanhanggewicht | interieurcode |
# # #kg | Max vooras druk | ||
# # #kg | Max achteras druk | ||
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480 |
Landcodes en interieurcodes
Landcode | Interieurcode | ||
---|---|---|---|
10 = Zweden 11 = Noorwegen 12 = Denemarken 13 = Finland 15 = Groot Britannie 16 = Zwitserland 17 = Oostenrijk 18 = Centraal Europa 20 = Belgie 21 = Nederland 22 = Frankrijk 23 = Duitsland 24 = Italie 25 = Spanje 29 = Portugal 31 = USA 39 = Canada 40 = Overzees LHD 41 = Overzees RHD 43 = Midden oosten 50 = Japan | basis (#)1 = Beige 2 = Grijs | materiaal (#)1 = Velours 3 = Leer 4 = Meerkleurig velours | kleur (##)10 = Beige 20 = Grijs 21 = Grijs met rode bies 22 = Grijs met blauwe bies 23 = Grijs Meerkleurig velours 26 = Lavendel 43 = Migrano grijs |
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480 |
In de achterbak waar de krik en de gevarendriehoek van de auto liggen staat het variantnummer van de auto. Dit nummer geeft ook informatie over de uitvoering van de auto. De uitleg daarvan staat hieronder.
Deuren | Motor | Luxe niveau | Carrosserie | Transmissie | Stuur |
---|---|---|---|---|---|
2 = cabriolet 3 = drie deurs | 03 = B18E(S)-105 04 = B18E(D)-104 05 = B18FT(M)-107 06 = B18FT(M)-107 14 = B18E-104 17 = B16F-109 18 = B18F-106 19 = B18FT-107 31 = B20F-107 | 94 = ES Eur. 95 = Turbo Eur. 97 = ES USA/CND 99 = Turbo USA/CND 40 = S v.a. week 9118 46 = ES v.a. week 9101 85 = Turbo v.a. week 9101 | 1 = zonder zonnedak 6 = met zonnedak | 3 = Handbak 5 5 = Automaat 4 | 1 = LHD 2 = RHD |
Bron: P. Hafkemeijer, destijds Service Afdeling Volvo 480 |
- 34 betekent dat deze carrosserie is gemaakt in week 34 van het betreffende jaar,
- 0855 betekent dat dit de 855-ste carrosserie is uit week 34
- 6, het laatste getal is een intern controlenummer