Vanaf 1 oktober 2019 zijn tankstations (behoudens een enkele uitzondering) verplicht om benzine aan te bieden met 10% bio-ethanol bijgemengd: E10.

Er is op internet een website (e10check.nl) waarbij gecontroleerd kan worden of de auto geschikt is voor E10. Daar valt te lezen dat iedere Volvo, behalve de S40/V40 met Mitsubishi GDI-motor, vanaf 1976 geschikt is voor E10. Dus de Volvo 480 zou in principe (mits originele onderdelen zijn gebruikt bij onderhoud) op E10 moeten kunnen rijden.

Maar is de 480 hier wel zo geschikt voor? Dat hangt er helemaal vanaf hoe vaak de auto gebruikt wordt. E10 heeft namelijk een kortere houdbaarheid, omdat ethanol hygroscopisch is (trekt water aan), er treedt daardoor op een gegeven moment separatie (scheiding) op, waardoor er onderin de tank eerst een laagje water zit, daarna een laagje ethanol en daar bovenop benzine. Bovendien gaat zich onder invloed van bacteriën een drab vormen die het brandstofsysteem kan verstoppen. Wordt er regelmatig met de 480 gereden, met iedere maand tankbeurt, dan treedt dit verschijnsel niet op en kan er rustig E10 worden getankt.

Als er langer dan 3 maanden met een tank benzine wordt gedaan, tank dan een premium brandstof met een lager ethanolgehalte (E5), of tank volkomen ethanolvrije benzine. Onder andere Shell V-Power, BP Ultimate 98 en Tamoil Super Plus 98 zijn ethanolvrij. Het prijsverschil is 15 à 20 cent per liter, maar bij eens in de 3 maanden tanken scheelt dat misschien 10 euro over een volle tank. In geval van twijfel, geen E10 tanken.

NB: E10 is iets anders dan E85, dat uitsluitend in zogenaamde Flexifuel-auto’s kan worden getankt (bijvoorbeeld de Volvo V70 2.5FT). E85 is in Nederland niet verkrijgbaar, maar bijvoorbeeld in Zweden (“Etanol E85”) en Frankrijk (“Superethanol”) wel. Tank onder geen beding E85 in de Volvo 480!