Een zuinige, compacte auto voor de Amerikaanse markt

Het verhaal van de 400-serie

Project Galaxy

Het is eind jaren 70 als de oliecrisis zijn hoogtepunt bereikt. Volvo start Project Galaxy om in te spelen op de veranderende behoeftes van de consument; een auto die compact, zuinig en goedkoop is. Daarnaast is het doel om een serie auto's te produceren met voorwielaandrijving. Voorwielaandrijving is een stuk compacter dan achterwielaandrijving, waardoor er meer interieurruimte en een kortere wielbasis mogelijk is.

De eerste fase van Project Galaxy was een voorstudie die liep van 1978 tot 1981 en leidde uiteindelijk tot het Volvo G4 prototype; een kleine hatchback met voorwielaandrijving. De G4 heeft qua ontwerp al wat weg van wat uiteindelijk de 440 zou worden.

Project Galaxy moest uiteindelijk 2 nieuwe serie's auto's voortbrengen, bekend onder de codenamen G1 (opvolger van de 300-serie) en de G2 (opvolger van de 700-serie, en uiteindelijk de 800-serie geworden).

In 1982 neemt Volvo Car B.V. uit Helmond het G1-project over van het Zweedse moederbedrijf. G1 wordt onderverdeeld in G13 (uiteindelijk de 480), G14 (de 440) en G15 (de 460). De G13 moet de voortrekker van de serie worden als opvolger van de illustere P1800 ES. De G13 kon ook direct gebruikt worden om de kinderziektes uit de nieuwe techniek te halen voordat de G14 en G15 gelanceerd werden, doordat de G13 in kleinere oplage geproduceerd zou gaan worden.
Volvo G4 - conceptauto
© 2023 Volvo 480 register.